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The work of Alessandro Costanzo explores the relationship between representation and disintegration. Both  construction and deconstruction cohabit the brutal truth inherent in the fragment.
Images as recognizable witnesses of objects are coming to nothing, superseded by a tautology of signs, a communication constantly returning on itself: the once media of thought - be they notes, proofs, or whatever else - end up into paper scoriae, evoking as such the (im)potence of the indecipherable.
Out of a passion for the fragment’s uniqueness, something once belonging to an extinct whole, hybrids and protheses proliferate, contaminate and violate the primary nature of that fragment.
Thus, the self-conscious and intentional gesture of the artist transmits the mechanical fatality of the action of time, although caught at the critical juncture of its becoming: while on the verge of dissolving in ashes, the matter  lies in-between the form and the shapeless,  embodying both the object’s slightest remembrance and the chaosmos (chaos+cosmos) permanently challenging the representation (Deleuze).


Il lavoro di Alessandro Costanzo indaga il rapporto fra rappresentazione e disintegrazione; costruzione e decostruzione convivono nella brutale verità del frammento.
L'immagine in quanto testimonianza riconoscibile dell’oggetto è annientata, e cede il posto a una tautologia di segni, a una comunicazione che rinvia continuamente a se stessa: appunti e bozze già veicoli del pensiero non sono più che scorie cartacee, evocatrici dell'(im)potenza dell’indecifrabile.
Dalla passione per l’unicità del frammento, già appartenuto ad una totalità estinta, nascono ibridi e protesi che tornano a interagire, contaminando e violando la sua originaria natura.
Il gesto dell’artista, intenzionale e cosciente, trasmette così la fatalità meccanica dell'azione del tempo, fissandola tuttavia nel momento critico del suo divenire: prossima a ridursi in polvere, la materia rimane in bilico fra forma e informe, fra una minima memoria dell’oggetto e il caosmo (caos+cosmo) che sfida permanentemente la rappresentazione (Deleuze).
        

Alessandro Costanzo was born in 1991, in Catania, live and work between Italy and Belgium.


Education

2014 - 2016    Academy of Fine Arts of Catania, Master Degree Visual Art.
2013 - 2014    Academy of Fine Arts of Catania, Bachelor Degree, Painting.
2010 - 2012    Academy of Fine Arts of Urbino, New languages of painting.
2005 - 2010   National Institute of Art, High School Catania.

Solo Exhibitions

2019 
_En courant me reposer, open studio, Arte Contemporanea MUSUMECIcontemporary, Bruxelles.

2018
_La sostanza del ricordo, with Andrea Cereda, curated by Matteo Galbiati, Galleria Bonioni Arte, Reggio Emilia.

Selected Group Exhibitions

2020
COMBAT PRIZE, finalists exhibition curated by BlobArt, Giovanni Fattori Museum, Livorno
Same green, same sky, curated by di Emmanuel Lambion, Maison Gregoire, Bruxelles
_ In ambiente, curated by Anna Guillot, On the contemporary, Catania
_ Rĕlĭquĭae, curated by Anna Guillot, On the Contemporay, Catania.

2019
_Ho sempre cercato il paradiso, ma ora punto sull’arte with Stefan Milosavljevic, curated by Martina Campese and Raffaella Ferraro, Punto sull’Arte, Varese.
_Acinque, un archivio di immagini e parole per la Sicilia, curated by Giuseppe M. Calella, oratory of San Mercurio, Palermo.

2018
_ La città, curated by Andrea Dall’Asta SJ, Daniele Astrologo Abadal, Chiara Canali, Stefano Castelli, Matteo Galbiati, Chiara Gatti, Massimo Marchetti, Kevin McManus and Gabriele Salvaterra, Galleria San Fedele, Milano.
_ (s/t + i/m) x generazioni, curated by Giuseppe Frazzetto, Palazzo Platamone, Catania.
_ Arteam Cup, curated by Matteo Galbiati and Livia Savorelli, Fondazione Dino Zoli, Forlì.

2017
_ Arteam Cup, curated by Matteo Galbiati and Livia Savorelli, BonelliLab, Canneto sull’Oglio.

2016
_ Segni Agathae, curated by Liborio Curione and Ornella Fazzina, Centro Fieristico Culturale Le Ciminiere, Catania.

2015
_ Art Factory 05, Collective exhibition by Academy of Fine Arts of Catania, Le Ciminiere, Catania.

2014
_ Gender Society 2, curated by Salvo Duro, Palazzo Platamone,Catania.
_ ArtFactory 04, curated by Daniela Arionte, Centro Fieristico Culturale Le Ciminiere, Catania.

Residences

2019
_ Musumeci Contemporary - Arte Contemporanea, Rosa Anna Musumeci, Bruxelles.

2018
_ Fondazione San Fedele, Milano.

2016
_ RAMO/Ritratto a mano 3.0, curater by Giuliana Benassi, Giuseppe Pietroniro, tutor Gianni Caravaggio, Caramanico Terme.

Selected Awards

2018
_ Arteam Cup - Special Prize Galleria Punto sull’Arte, Varese.

2017
_ Arteam Cup - Special Prize Galleria Bonioni Arte, Reggio Emilia.
_ Arteam Cup - Special Prize Bergamo Arte Fiera, Bergamo.
_ Premio ORA - Special Mention, chairman Alberto Zanchetta, Venezia.

2011
_ Premio pittura Inail - Winner, curated by Ludovico Pratesi and Luigi Carboni, Pesaro.

Work experience and workshop

2019
_ Michel Couturier, Un Royaume sans Frontière terraferma, Zō CCC | On The Contemporary, Catania.

2018
_ Collective VOID, Biennal “MIROIRS #2 – “Tout est paysage”, Parc d’Enghien - BE

_ Workshop Premio San Fedele visiting professors:
Silvano Petrosino, Giorgio Bonomi, Giacomo Costa SJ, Ugo La Pietra, Manuela Gandini, Francesco Tedeschi, Andrea Dall’Asta SJ, Emma Zanella and Gigliola Foschi, Fondazione San Fedele, Milano - IT.

2012
_ Workshop with Ludovico Pratesi, Academy of Fine Arts of Urbino

Artist’s assistant 

2020
_ Pietro Fortuna 
2019
_ Michel Couturier
2018
_Collective VOID 

Catalogs

2020
_ A. Guillot, L. Rogozinski, P. E. Antognoli, Rĕlĭquĭae, Tyche Edizioni, Siracusa
2018
_ Matteo Galbiati, La sostanza del ricordo, Andrea Cereda - Alessandro Costanzo, Vanilla Edizioni, Savona.
_ AA. VV. La città - Premio Artivisive San Fedele 2017-2018, Silvana Editoriale, Milano.